2013. november 5., kedd

Szülés, kórházi napok - kórházi csomag

A szülés nekem szép és diadalmas élmény volt! Csodás, hogy mit tud az emberi test – és lélek –, az anyáé meg a babáé, meg az őket segítőké együttvéve. Ami a dolog praktikus részét illeti: az ember lányát három napig törekszenek kórházban tartani, ezalatt szül, a babát vizsgálják és oltják, megvárják, hogy biztos nem sárgul-e be, majd zárójelentést kaptok, és mehettek. 

Ami a kórházi szülést illeti: számomra váratlan volt, hogy vajúdás közben az embert CTG-re ítélik, végig nézegetik a baba szívhangját (ami vajúdás közben elég kellemetlen), sőt, még vért is vehetnek, ha nem találnak eléggé friss vérképet. 
Annak ellenére, hogy szerintem jó helyen szültem (Szent Imre Kórház, Bp.), utólag nagyon nyomasztónak tartottam a kórházi napokat (pl. a gluténmentes kosztjuk is csapnivaló:)), a szobatársam nemigen érzékelte az igényeimet (pl. csönd amikor aludnék, telefonálás helyett), a férjem nem lehetett velem, összességében olyan árva voltam. Legközelebb szeretnék a szülés után meglógni, és inkább otthon lábadozni, de nem tudom, mi lesz belőle. (A dolog hátránya, hogy így a kórház nem kap az ember után pénzt, ez azért csúnya visszaélés az addigi "vendégszeretettel".) - Utólagos bejegyzés: végül nem lógtam meg, de elhatároztam, hogy itt harmadik gyerek csak és esetleg akkor lesz, ha otthon születhet. Még egyszer kórházat NEM, NEM, NEM! Komolyan nem. Ehhez ld. ezt itt
Egy gyerekkel ezt vallottam: "az otthonszülőket is megértem, de nekem azért jó érzés a kórházi apanázs közelléte. Bár a szülést természetes történésnek tartom, és ennek megfelelően is éltem meg, túl aggódós vagyok ahhoz, hogy a kórház adta biztonságérzet ne legyen szempont... Nagy szerencsém volt, hogy olyan orvost kaptam (Dr. Raft Miklós), aki ráérzett szülői áttitűdömre, és csak akkor jött oda, amikor tényleg indokolt volt, máskülönben a nőkre hagyta a dolgot:)."
      Jó tudni a jogainkról. Kiemelnék pár dolgot: jogunk van a vajúdás alatt is a választott kísérőnkkel lenni - vagyis a közös vajúdó, ahova Apa nem jöhet be, alapból jogszerűtlen. Jogunk van végig a babánkkal lenni. Akkor is, amikor azt mondják, hogy "de a doktor(nő) nem szereti, ha az anyukák zavarnak a vizsgálatkor", vagy "csak gyorsan megfürdetjük, felesleges anyukának jönnie"... Nincs joguk a beleegyezésünk nélkül bármit tenni sem velünk, sem a babánkkal. Vagyis az, hogy a kórház alapnak tekinti a maga gyakorlatait, nem jelenti azt, hogy nekünk ne lenne jogunk felszólalni, ha nem a törvényben foglaltaknak megfelelően járnak el.

Íme az általam összegzett szükséges dolgok listája szüléshez, ez a Szent Imre Kórház szülési tapasztalatai alapján készült, máshol más lehet.



Kórházi csomag szüléshez

A szüléshez:
  • Iratok: személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya, Terhes kiskönyv és leletek
  • Szénsavmentes víz, szőlőcukor, gyümölcslé, esetleg egyéb ételek
  • Hálóing, hajgumi
  • Ha hozzátartozó be akar menni, neki „apa-szett” (gyógyászati segédeszköz-boltban kapható)
  • (Fényképezőgép)

A kórházi napokra:
  • Tisztálkodószerek, zuhanyzó papucs, vécépapír (nem mindenhol van „kincstári”), papírzsepi
  • 2 törölköző
  • Papucs, zoknik
  • Köntös
  • 3 szoptatásra alkalmas hálóing vagy pizsama
  • Min. 2 csomag eldobható bugyi gyógyszertárból, vagy inkontinencia betéthez való bugyi (nagyon könnyen mosható)
  • Min. 10-15 db inkontinencia betét
  • (Szoptatós) melltartó és/vagy rugalmas top és melltartóbetétek (esetleg „Tetra” pelenka a melltartóba; ez kényelmesebb lehet, ha sok a tejed)
  • Evőeszközök, pohár, kistányér, szalvéta
  • Házassági anyakönyvi kivonat vagy apasági nyilatkozat
  • Gyapjúviasz vagy azt tartalmazó (lanolinos) kenőcs, ha kisebesedne a mellbimbód
  • Kézi mellszívó
  • Az anyának sok gyümölcs (nyáron friss szilva, körte, barack, dinnye), gyümölcslé
  • Esetleg szoptatós párna, mellbimbó kiemelő
  • (Hasleszorító)
  • (Textil zsepi babaszáj és mell törlésére)
  • Ruha a hazamenetelre (kisebb méret, mint az elmúlt hetekben)

A babának:
  • Min. 3 db „Tetra” pelenka
  • 1 csomag eldobható pelenka (2-5 kg)
  • Ha nincs meleg, zokni vagy kis kesztyű
  • Nedves popsitörlő, popsikrém
  • A hazaútra rugdalózó, body, sapka, kabát (az újszülött átlagméret 56-os), télen overall: ezeket is jó előre bevinni, hogy alkalmas időben ráadhassuk; pléd
  • A hazaúthoz mózeskosár vagy autósülés

Mire jó a Tetra pelenka: büfiztetni, baba feje alá tenni, mikor alszik; a derekára, mikor félsz, hogy esetleg fázik (ezt a babatarkót megérintve lehet leginkább megállapítani), mikor pedig sok a tejed, a melltartódba tenni akár. Melltartóbetétből kapható eldobható és mosható változat is; előbbit én nem szerettem, "szottyos" érzés volt használni. Én moshatóból vettem úgy 9 párat, sok tejjel kell ennyi, kevéssel 3-4 pár is elég lehet.
A szülés után az anya még hosszan vérzik, úgy emlékszem, én úgy 5 hétig, persze egyre csökkenő mértékben és minőségben. Az első hetekben érdemes naponta többször langyos vízzel zuhanyozni a gátsebet (ha van). Egyébként a női test hihetetlenül gyors regenerálódásra képes. A szülés napján még nem értettem, hogyan képesek ülni a két napja szült nők?? De másnap már én is tudtam. Ennek ellenére nem érdemes nagyon mászkálni még. De azt senki sem oldja meg helyetted, hogy hogyan emeld ki a babádat szoptatáshoz a „babatartóból” (úgy, hogy közben pihenj…)… …
Fontos, hogy tudd, hogy az előtej fedezi a baba aktuális táplálékszükségletét, és ha a sok szoptatás mellett is sír, talán csak zavart, vagy a mamája közelségére vágyik, vagy a mellretételt kell még gyakorolni. Én (tudatlanságból) az első babámnak kértem tápszeres kiegészítést a kórházban, de utólag megbántam; a La Leche Liga oldalán lehet erről olvasni pl. itt: a tápszerrel táplált baba bélflórája ez után a bezavarás után sose lesz már teljesen a régi.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése